Učení jako poslání

Tohle je pro mě takovej menší experiment, protože začínám psát tenhle článek a úplně přesně zatím nevím, co je to hlavní co chci vyjádřit. Ale cítím, že na konci to do sebe zapadne 🙂

Na začátku nejdřív mrkněte na tohle video. Bylo natočený na Prague City Intensive (20.-21.6.), což byla naše první větší akce po pauze. Jako poslední blok jsme učili L-basing flow, a když jsme viděli jak někteří zvládli krásně celé flow, tak jsme tyto 3 dvojice (nenásilně) popostrčili, aby zkusili zacvičit celou sekvenci naráz a ideálně ve stejném tempu s ostatními dvojicemi. A tohle byl jejich první pokus!

Všichni byli skvělí 🙂

Nejsem člověk, co před lidmi nějak víc vyjadřuje svoje pocity a emoce (vlastně asi skoro vůbec :D), ale na konci tady toho vystoupení studentů jsem byl hodně dojatej – i když to na mě nejspíš nebylo skoro vidět, viz první půlka věty. A pak jsem nad tím trochu přemýšlel a meditoval nad tím, proč dělám to co dělám, co je pro mě důležitý a tak. Uvědomil jsem si, že učení beru jako službu ostatním. A nejdůležitější je pro mě to, co se lidi naučí a jak se pak cítí. Často si pak přehrávám v hlavě workshop nebo lekci, a jestli jsem pomohl všem si odnést co nejlepší zkušenost. A pokud ne, tak se snažím přijít na to, co bych mohl příště udělat jinak.

Hodně i přemýšlím nad tím, jaký chci být učitel. Na některém z učitelských kurzů nám jeden z lektorů říkal, že učitel by neměl být herec. Nechci se před lidmi předvádět, že dokážu hustý věci, a dělat vtipy za každou cenu. Nepotřebuju být středem pozornosti. A když vím, co nechci, je jednoduchý najít to, co chci :). Jasně, taky toho chci umět co nejvíc, a aby na lekcích byla zábava a dobrá atmosféra. Ale hlavně se chci zaměřit na to, co učím, jak a proč. Na to, abych studentům dal nejvhodnější nástroje pro jejich růst. A abych jim pomohl objevit jejich vlastní potenciál.

V souvislosti s tímhle se mi ještě vybavuje trénink v Montrealu, kde ten proces učení shrnuli asi nejlíp. Do pouhých tří krátkých bodů:

  1. Teach what you know
  2. Teach the people in front of you
  3. Teach from your heart

U bodu 1 jsem často narážel na menší problém. Jsem trochu perfekcionista a často na sebe mám velké nároky. Když se při učení něco úplně nepovedlo, tak mě to vždycky dost rozhodilo. Ale naštěstí už to teď beru víc v pohodě a už mě to tolik nestresuje, když se něco nepodaří.

Druhý bod má velký význam. Někdy si člověk připraví super lekci, ale pak třeba přijdou méně pokročilí lidi. V tom případě učitel musí být flexibilní a přizpůsobit úroveň lidem, co přišli. Často takto za pochodu měníme a přizpůsobujeme to, co učíme. Taky si pamatuju, jak mě na začátku někdy před 6-7 lety už přestávalo trochu bavit učit začátečníky a chtěl jsem konečně učit něco těžšího a zábavnějšího, ale prostě tehdy nebyli dostatečně pokročilí studenti. Dneska už tenhle pohled vůbec nevnímám. Rád učím pokročilé, ale stejně tak rád učím začátečníky. Je skvělé vidět jejich nadšení a smích. Přesně si pak vybavuju svoje pocity, když jsem začínal :).

S tím trochu souvisí další věc, co jsem si uvědomil. Teď nedávno se mě ptala kamarádka Sára, jestli mě to baví, když cvičím třeba s někým, kdo není tak pokročilý, a dělám věci co už dávno umím. Tak říkám, že už to pro mě není tolik o tom se pořád učit nové těžší prvky, ale že mě vlastně hodně baví ten proces učení se. A je už celkem jedno jestli se s tím druhým snažím udělat star, nebo standing hand to hand. Protože během toho procesu se člověk vždycky něco naučí, když je dostatečně pozorný.

No a třetí bod je prostě nezbytný, bez toho by to nemělo cenu dělat. A tím se tak nějak vracím na začátek článku, protože konečně vím, o čem je tenhle článek. O tom, že i po letech mě pořád baví dělat to, co dělám. Že mě naplňuje učit a předávat své zkušenosti dál. A vlastně to může znít dost obyčejně a normálně. Ale já vím, že to je neobyčejný, je za tím hodně energie a úsilí. A i přes všechny překážky a obtíže to za to stojí a miluju to.

Krásný den!

Marek

Marek Petráček
AcroYoga, handstand and movement flow teacher based in Prague, Czech republic
Comments

Add comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Stáhněte si Ebook zdarma Jak na stojku: hezky od začátku!
  • Recent Posts
  • Recent Comments
    • Archives
    • Categories